Wat staat er in een goed ondernemingsplan?

In je ondernemingsplan (ook wel businessplan of bedrijfsplan genoemd) som je de belangrijkste elementen van je onderneming op. Dit zijn:

  1. Een introductie van je bedrijf
  2. Wat jouw bedrijf uniek maakt
  3. Doelgroep analyse
  4. Omschrijving van je product of dienst
  5. Marktonderzoek
  6. Marketingplan
  7. Financieel plan

Voor alle bovenstaande punten vind je hieronder een uitleg hoe je dit opstelt.

Wanneer moet je een ondernemingsplan schrijven?

Er zijn meerdere redenen waarom je een ondernemingsplan maakt. Deze hangen af van het moment waarop je het nodig hebt. Je kan een plan schrijven omdat je net begint als ondernemer en zorgvuldig te werk wil gaan. Een goed plan hebben is dan de basis voor een succesvol bedrijf.

Je kan ook een ondernemingsplan maken omdat je potentiële investeerders wil aantrekken. Voordat iemand in je bedrijf investeert, moeten ze natuurlijk eerst de belangrijkste dingen weten. Al die info is terug te vinden in je bedrijfsplan.

Zo stel je je ondernemingsplan op

Dit is hoe je in slechts 7 stappen je ondernemingsplan opstelt en (eventueel) vormgeeft.

Stap 1. Introductie van jezelf en je bedrijf

In een bedrijfsplan begin je vaak met een (korte) uitleg over je onderneming en de historie. Je legt uit hoe je bedrijf is ontstaan en natuurlijk wat jullie doen. Deel ook wat jouw doelstellingen zijn voor de toekomst. Het is goed om dit verhaal persoonlijk te maken, zodat lezers zo een goed beeld krijgen van jou en je bedrijf. (Een leuke bonus: Dit verhaal is ook leuk om op je website te plaatsen.)

Stap 2: Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Aan de omschrijving van je onderneming voeg je een paragraaf (of hoofdstuk) toe over wat jouw bedrijf uniek maakt. Misschien is het jullie werkwijze of product? Misschien wel jullie team? Of misschien heb je wel een bijzonder doel? Dit is de kern van jouw onderneming én de manier waarop je je kan onderscheiden. Het is dus goed in de spotlight te zetten.

Stap 3. Doelgroep omschrijven

Voor een potentiële investeerder is het belangrijk om te weten wie jouw klant is en hoe goed je deze kent. Een omschrijving van je doelgroep mag dus niet ontbreken in je ondernemingsplan. Omschrijf wat voor branche of segment je bedient en wat voor soort klanten dat zijn. Denk er ook over na dat je je toekomstige klanten (als je bijvoorbeeld een nieuw product lanceert) meeneemt in deze omschrijving. Maak concreet met welke uitdagingen (pains & gains) je de klant helpt en maak duidelijk waarom de klant voor jou kiest. Gebruik je een persona? Dan kan je deze hier altijd aan toevoegen.

Stap 4. Toegevoegde waarde van jouw product of dienst

Een ondernemingsplan bevat natuurlijk ook een gedetailleerde uitleg van je product of dienst. Omschrijf je processen, methodes en de opbouw van je product of dienst. Is er iets uniek aan je werkwijze? Dan is het goed om dat hier nog een keer te benoemen. Zorg er verder voor dat het heel duidelijk is hoe jouw product of dienst je klanten helpt en op wat voor manier dat gebeurt.

Stap 5. Het marktonderzoek

Over het algemeen spelen trends hier een belangrijke rol. Onderzoek dus welke trends rondom jouw product of dienst van toepassing zijn. Maar natuurlijk is de volgende stap het onderzoeken van concurrenten en potentiële klanten. Door dit allemaal in kaart te brengen kan jij (maar ook een potentiële investeerder) goed zien waar jouw kansen en bedreigingen liggen.

Maak een SWOT

Wil jij jouw ondernemingsplan een extraatje geven? Maak dan een SWOT analyse. Dit is een analyse die ‘Strengths’, ‘Weaknesses’, ‘Opportunities’ en ‘Threats’ in kaart brengt. Dit geeft in één oogopslag weer hoe jouw onderneming ervoor staat. Benoem je zwakke punten en leg uit hoe je deze kan verbeteren. Benoem bij je sterke punten hoe je deze gaat inzetten om te groeien.

Stap 6. Het marketingplan

Zodra je de markt en je doelgroepen in kaart brengt, kan je een effectieve marketingstrategie maken. Kijk goed naar de marketing mix die je wil toepassen en hoe je jouw doelgroep op de beste manier kan aanspreken. Maar denk ook aan een pricing strategie. Maak een overzicht van de activiteiten die je onderneemt (of wil gaan ondernemen) op dit gebied. Vind je dit lastig? Overweeg dan hulp in te schakelen.

Stap 7. Vergeet het financieel plan niet in het bedrijfsplan

Tot slot moet je het toch nog even over geld hebben. Om je ondernemingsplan compleet te maken is het belangrijk dat je een gedegen financieel plan toevoegt. Hoe je dit opstelt? Daarvoor schreven we eerder deze blog: Van droom naar realiteit: hoe maak je een financieel plan voor jouw bedrijf?

(Optioneel) Stap 8: Vormgeven van je plan

Wil jij echt indruk maken bij investeerders? Laat je ondernemingsplan dan opmaken door een vormgever, of doe het zelf met InDesign of Canva. Een goed verzorgd plan maakt namelijk meer impact dan een Word document. Het laat zien dat je het plan en je eigen bedrijf serieus neemt.

Er zijn enorm veel handige tools voor ondernemers. Wil je daar meer over weten? Bekijk dan onze blog: 5 must-have tools om beter te ondernemen.

Voorbeeld ondernemingsplan

Wil je graag een ondernemingsplan als voorbeeld gebruiken? Omdat het per bedrijf en branche kan verschillen hoe je bepaalde onderdelen kan opnemen, raden we je aan te googlen naar een voorbeeld dat past bij jouw branche. Zo krijg je een voorbeeld waarmee je ook echt jouw eigen onderneming kan vergelijken.

Meer tips voor ondernemers: van ondernemingsplan tot …

Ondernemen is een vak en je wil dat jouw bedrijf succesvol is. Maar iedereen kan daar wel wat hulp bij gebruiken. Daarom schrijven wij geregeld nieuwe blogs boordevol tips voor ondernemers in elke branche. Zin om meer te leren? Lees onze blogs.