De voordelen van boekhoudprogramma’s voor ondernemers

Als ondernemer is het bijhouden van de financiën een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering. Traditioneel gezien werd boekhouding gedaan met pen en papier, maar tegenwoordig zijn er gelukkig geavanceerde boekhoudprogramma’s beschikbaar die het proces vele malen makkelijker (en sneller) maken. Er zijn veel voordelen voor het gebruik van boekhoudprogramma’s. Kan jouw administratie wel een opschoonbeurt gebruiken? Lees dan deze voordelen goed door. 

1. Tijd besparen

Een van de belangrijkste voordelen van boekhoudsoftware is de enorme tijdsbesparing. In plaats van handmatig alle transacties en financiële gegevens bij te houden, kan je met behulp van boekhoudsoftware gegevens automatisch invoeren en verwerken. Dit betekent dat je minder tijd besteedt aan repetitieve taken en meer tijd overhoudt voor belangrijke zakelijke activiteiten, zoals het aantrekken van klanten en het verbeteren van producten of diensten.

2. Nauwkeuriger en minder fouten

Handmatige boekhouding brengt het risico van menselijke fouten met zich mee. Door het gebruik van boekhoudprogramma’s worden deze fouten tot een minimum beperkt. De software voert berekeningen automatisch uit en garandeert zo consistentie en nauwkeurigheid. Bovendien kunnen boekhoudprogramma’s inzichtelijke rapporten genereren, waardoor je in een handomdraai een duidelijk beeld krijgt van je financiële situatie.

3. Efficiënter en beter georganiseerd 

Boekhoudprogramma’s bieden jou een georganiseerde en gestructureerde aanpak voor het bijhouden van je financiën. Alle financiële gegevens worden op één centrale locatie opgeslagen, waardoor het gemakkelijk is om ze te vinden en te raadplegen wanneer dat nodig is. Daarnaast bieden boekhoudprogramma’s vaak functies zoals het beheren van facturen, betalingen, belastingen en bankrekeningen, waardoor jouw hele financiële proces efficiënter wordt.

4. Beter geïnformeerd keuzes maken

Al die informatie die jij in je boekhoudsoftware stopt, is nog ergens goed voor: jij hebt nu toegang tot actuele en gedetailleerde financiële informatie. Dit stelt jou in staat om weloverwogen beslissingen te nemen op basis van nauwkeurige gegevens. Je kan trends analyseren, financiële rapporten genereren en prognoses maken met behulp van de gegevens die in het programma zijn opgeslagen. Je krijgt inzicht (in zaken zoals seasonality en/of risicovolle klanten) en kan zien of je maatregelen moet nemen om de winstgevendheid en de algemene financiële gezondheid van jouw bedrijf te verbeteren.

5. Voldoen aan wettelijke eisen 

Boekhoudprogramma’s bieden vaak functies om te voldoen aan belastingverplichtingen en andere wettelijke vereisten. Ze kunnen helpen bij het genereren van belastingaangiften, het bijhouden van uitgaven en het genereren van rapporten die voldoen aan de regelgeving.

6. Eenvoudig samenwerken 

Daarnaast vergemakkelijken boekhoudprogramma’s de samenwerking met accountants en andere belanghebbenden. Gegevens worden eenvoudig gedeeld en accountants kunnen rechtstreeks toegang krijgen tot de boekhoudgegevens, wat zorgt voor een soepelere samenwerking en betere communicatie.

Welke boekhoudprogramma’s zijn er? 

Wat is de beste boekhoudsoftware?

Wat het beste programma voor jou is, is afhankelijk van wat jij als organisatie nodig hebt. Van uitgebreide pakketten tot eenvoudige online tools: voor elke ondernemer is er een boekhoudpakket dat past. We sommen hier even een aantal bekende tools op: 

  • Exact 
  • MoneyBird
  • e-Boekhouden.nl 
  • MoneyMonk 
  • AFAS software

Wat is het beste gratis boekhoudprogramma? 

Wil je een voordelige oplossing omdat je net begonnen bent? Dan zijn er ook gratis opties voor boekhoudsoftware. Dit zijn een aantal opties: 

Welk boekhoudpakket kiezen als zzp’er? 

Als zzp’er zit jouw organisatie soms net anders in elkaar. Het is daarom goed om met extra aandacht jouw boekhoudpakket uit te zoeken. Vaak heb je behoefte aan een eenvoudig pakket dat met name gebruiksvriendelijk is. Waar je op moet letten als je een boekhoudpakket uitzoekt? Dat sommen we voor je op: 

  • De grootte van je bedrijf (werknemers, voorraad, omzet, facturen, etc.). Dit bepaalt o.a. hoeveel administratie je hebt.
  • De complexiteit van je administratie. Heb je één factuur per maand naar één vaste opdrachtgever óf tal van klanten en inkoopkanalen? 
  • De branche waarin je actief bent. Sommige branches hebben specifieke pakketten zie bijvoorbeeld: https://www.khnrekenwerk.nl

Meer tips voor ondernemers? OPR helpt!

Je wil dat jouw bedrijf succesvol is. Maar elke ondernemer kan daar wel wat hulp bij gebruiken. Daarom schrijven wij geregeld nieuwe blogs boordevol tips voor ondernemers in elke branche. Zin om meer te leren? Lees onze blogs.