Bedrijfsgroei: 5 tips voor gezonde groei als ondernemer

Vrijwel elke ondernemer heeft een visie voor zijn of haar bedrijf. Misschien zie jij een bepaalde winst voor je, of misschien een bepaalde grootte van je team. Sommige zien zelfs een internationaal succesvol bedrijf voor zich. Dit is allemaal bedrijfsgroei. Maar hoe behaal je dat op een gezonde en duurzame manier? 

Wat is bedrijfsgroei? 

Bedrijfsgroei is alles wat te maken heeft met het verder ontwikkelen van je bedrijf. Alles van nieuwe mensen aannemen, meer klanten aantrekken, producten ontwikkelen, tot aan professionaliseren van wat je al hebt, hoort bij bedrijfsgroei.  

De 5 groeifases van een bedrijf

Er zijn 5 fasen van bedrijfsgroei. Waar zit jij? 

1. Pioniersfase 

Deze fase wordt ook wel de start-up fase genoemd. Je werkt zelf actief mee en het is roeien met de riemen die je hebt. Het is belangrijk markt- en productgericht te zijn. Je hoofddoel is het bestaansrecht van je organisatie neerzetten. Het aantal medewerkers in deze fase ligt tussen 0 en 7. 

2. Organisatiefase 

Hoe meer mensen, hoe meer structuur, richtlijnen en processen je nodig hebt. Deze fase staat bekend als de scale-up fase. Je gaat professionaliseren en zaken vastleggen. Als eigenaar wordt je in deze fase meer een manager. Dit is een uitdagende fase omdat leidinggeven andere vaardigheden vraagt van jou als ondernemer. Het aantal medewerkers in deze fase ligt tussen de 8 en 24. 

3. Managementfase 

In deze fase ben je zo georganiseerd, dat je er niet meer alleen voor staat. Je hebt nu andere managers waar jij mee samenwerkt. Denk aan een financieel manager, IT manager of HR manager. Je bedrijf wordt drukker, je kosten lopen op en je organisatorisch wordt alles complexer. Het aantal medewerkers in deze fase ligt tussen 25 en 49. 

4. Delegeerfase 

Dit is de fase waarin jij een compleet managementteam hebt. Je organisatie is zo groot en divers dat jij moet delegeren. Dat betekent ook dat je veel beslissingen aan je team zal overlaten. Het aantal medewerkers in deze fase ligt tussen de 50 en 150. 

5. Standaardisatiefase 

Jouw bedrijf is uitgegroeid tot een organisatie die kan gaan standaardiseren. Dit maakt het verder groeien ook mogelijk. De uitdaging in deze fase is de schaalbaarheid en standaardisatie zonder dat dit bureaucratisch wordt. Jij bent als ondernemer vooral bezig met de toekomst van je bedrijf. Het aantal medewerkers in deze fase ligt boven de 150. 

Hoe kan ik groeien met mijn bedrijf? 5 tips 

De verschillende fase van groei hebben allemaal hun eigen vereiste als het gaat om jouw rol als ondernemer. Onze tips kunnen je in elke fase helpen.  

1. Onderzoek goed of je (verder) wil groeien

Zoals je kon lezen is in elke groeifase je bedrijf weer anders. En brengt elke fase weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Het is dus belangrijk, voor je eigen plezier maar ook voor je bedrijf, om te bedenken of je wel wil groeien. Groeien betekent voor ondernemers vaak dat je verder van je ambacht af komt te staan en meer een manager wordt. Je krijgt meer verantwoordelijkheid, personeel, meer zorgen, etc. Wil je dit niet? Dan kan het goed zijn om je bedrijf in een bepaalde fase te houden. 

2. Zorg goed voor je organisatie en mensen

Wil je voor de groei gaan? Zorg dan goed voor je organisatie. Daarmee bedoelen we dat je zorgt dat je financieel stabiel bent (of wordt) en dat je medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Een organisatie waarin aandacht is besteed aan de mensen, kan de onrustige tijden van groei veel beter aan en dat zal ook effect hebben op je klanten. Of zoals Richard Branson eens zei: “If you take care of your employees, they will take care of the clients.”

3. Groei niet te hard maar ook niet te langzaam 

Je hoort vaak de term ‘organische groei’. Dit betekent dat je meegroeit met wat mogelijk is en wat er wordt aangeboden. Deze groei werkt vaak het beste. ‘Organisch’ klinkt misschien passief, maar dat is het zeker niet. Voor organische groei moet je altijd nog de boer op en zal je ook echt slimme keuzes moeten maken. Bij zulk soort groei is het goed om altijd in de gaten te houden of je niet te hard of te langzaam groeit. Groei je te hard? Dan kunnen je collega’s de nieuwe werkdruk niet bijhouden. Groei je te langzaam? Dan blijf je achter bij de concurrentie. 

4. Groei slim 

Je bedrijf op de kaart zetten en nieuwe klanten of samenwerkingen aantrekken kost tijd en geld. Logisch dat je dit op een slimme manier wil doen. Slim groeien is in dit geval dus ook een manier die je tijd en/of geld scheelt. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je kijkt bij welke van je huidige klanten je je afzet zou kunnen verhogen of wie je een nieuwe dienst aan kan bieden (upsellen). Maar het kan ook betekenen dat je op zoek gaat naar gratis publiciteit. 

5. Begin met een goed plan

Een goed plan is het halve werk. Zeker als het gaat om groei. Een financieel plan dat jou inzicht geeft in je doelen en risico’s maakt jouw groei veel makkelijker en veiliger. Hoe je zo’n plan opstelt? Dat kan je lezen in onze blog: Van droom naar werkelijkheid: hoe maak je een financieel plan voor jouw bedrijf?

Groeien als ondernemer? Overweeg OPR Krediet

Groei als ondernemer is een uitdaging als je niet voldoende kapitaal hebt. Want of het nou gaat om het verhogen van je sales activiteiten, je processen structureren of een nieuwe dienst ontwikkelen: alles kost geld.  Wil je flexibel en gezond kunnen groeien? Overweeg dan een Flex krediet. Met dit krediet betaal je alleen voor dat wat je opneemt en je kan kosteloos extra aflossen. Ontdek OPR Flex krediet.