5 tips voor grip op je cashflow: zo houd jij je financiën in balans

Wil je meer grip op je financiën? Heb je problemen om je cashflow onder controle te houden? Het is een veelvoorkomend probleem bij ondernemers, vooral als je net begint. Soms is het moeilijk om te voorspellen wanneer er inkomsten en uitgaven zullen zijn. Die onzekerheid kan gevolgen hebben voor de stabiliteit van je cashflow. Maar wees gerust, met deze tips kun je weer grip krijgen op je cashflow en financiën.

Cashflow – Hoe zit dat precies?

Grip krijgen op je cashflow is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Maar wat is een cashflow precies? Cashflow is het geld dat jouw bedrijf ontvangt en uitgeeft. Het gaat dus om wat er binnenkomt en uitgaat. Een positieve cashflow betekent dat er meer geld binnenkomt dan er uitgaat, terwijl een negatieve cashflow betekent dat er meer geld uitgaat dan er binnenkomt.

Zonder een goed beheerde cashflow kan je bedrijf in financiële moeilijkheden komen. Door de volgende tips te volgen, kunt u een gezonde positieve cashflow behouden en jouw bedrijf op de juiste koers houden.

Tip 1: Maak een duidelijk financieel plan (cashflowprognose)

Een duidelijk financieel plan is de basis voor een gezonde cashflow. Het is belangrijk om een overzicht te hebben van je inkomsten en uitgaven en wanneer deze plaatsvinden. Dit wordt ook wel een cashflowprognose genoemd. Maak dus een lijst van alle inkomsten en uitgaven en houd deze up-to-date. Maak je cashflow-voorspelling zo gedetailleerd mogelijk. Houd rekening met alle inkomsten en uitgaven, zoals debiteuren, crediteuren, salarissen en belastingen. 

Deze prognose helpt je om vooruit te plannen en te voorspellen wanneer er inkomsten en uitgaven zullen zijn. Op basis van deze inschatting kun je bijvoorbeeld bepalen wanneer je investeringen kunt doen, kosten moet besparen of je krediet moet aanspreken. En je leert de seizoenspatronen van je bedrijf kennen. 

Tip 2: Factureer op tijd

Een belangrijk onderdeel van je cashflow is het bijhouden van je facturen. Het kan verleidelijk zijn om je te richten op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar het is minstens zo belangrijk om je bestaande klanten op tijd te laten betalen. 

Zorg er dus voor dat je alle facturen op tijd verstuurt en dat je bijhoudt welke facturen nog betaald moeten worden. Betaalt iemand te laat of niet? Stuur herinneringen en wacht daar niet te lang mee. Een goede tip is om gebruik te maken van automatische facturatie software, die kan helpen bij het bijhouden van je openstaande facturen. Op deze manier voorkom je dat je inkomsten misloopt of te laat ontvangt.

Wil je facturen maken nog eenvoudiger maken voor je klanten? Voeg dan een iDeal betaallink toe aan je factuur. Zo kunnen jouw facturen snel en nog makkelijker betaald worden. Sommige boekhoudpakketten bieden deze optie al aan. Bespreek wat er mogelijk is met jouw boekhouder. 

Tip 3: Maak afspraken met je leveranciers

Naast het bijhouden van je facturen is het ook belangrijk om afspraken te maken met je leveranciers/crediteuren. Bespreek bijvoorbeeld de betalingstermijn en probeer deze zo gunstig mogelijk voor jouw bedrijf te maken. Maar bespreek ook wat er gebeurt als er te laat of niet betaald wordt. De meeste bedrijven zetten dit gewoon in hun algemene voorwaarden maar soms kan het lonen om dit per klant te bespreken. Dit kan je helpen om je cashflow te verbeteren en financiële stress te verminderen. 

Tip 4: Houd je voorraad in balans

Voorraad kan een grote impact hebben op je cashflow. Te veel voorraad kan zorgen voor een te hoge financieringsbehoefte. Te weinig voorraad kan leiden tot nee-verkopen. Houd daarom je voorraad goed in de gaten en stem je inkoop af op je verkoop. Kijk goed of je het redt met je huidige financiën. Merk je dat je toch wat te kort komt door bijvoorbeeld een grote bestelling, overweeg dan gebruik te maken van een krediet. 

Maak ook een analyse van je voorraad en bepaal welke producten het snelst verkopen en welke het langzaamst. Op basis daarvan kun je bepalen welke producten je op voorraad moet houden en welke eigenlijk niet. Misschien zijn er wel producten die niet meer ”in de mode” zijn, overweeg dan korting of een uitverkoop. Controleer dus regelmatig je voorraad. Zo signaleer jij snel eventuele afwijkingen en hou je meer plek in je voorraad en in je portemonnee – een win-win.

Een goede tip is om gebruik te maken van voorraadbeheer software, dit kan je helpen bij het bijhouden van je voorraad. Zo bestel jij alleen wat je nodig hebt, wanneer je dit nodig hebt en maak je geen overbodige kosten. 

Tip 5: Denk aan reserves en seizoensgebonden veranderingen

Het aanhouden van reserves (een spaarpot dus) is belangrijk voor het opvangen van onverwachte uitgaven en het behouden van een gezonde cashflow. Probeer regelmatig een deel van je inkomsten opzij te zetten. Zo ben jij altijd voorbereid op onvoorziene omstandigheden.

Heb jij een seizoensgebonden bedrijf? Bijvoorbeeld een strandtent of kerstbomenstal? Dan is het belangrijk om rekening te houden met seizoensgebonden veranderingen. Zorg ervoor dat je genoeg geld opzij zet in de drukke maanden, zodat je de rustige maanden kunt overbruggen. 

Minder cashflow zorgen met OPR

Soms zal er een maand zijn dat je misschien niet genoeg reserves hebt opgebouwd en wellicht een negatieve cashflow hebt. In die maanden is OPR er voor jou als ondernemer. Met ons flexkrediet neem jij alleen op wat je op dat moment nodig hebt en betaal je ook alleen voor wat je gebruikt hebt.

Genoeg geld op de bank en even geen krediet nodig? Geen punt. Je kunt bij ons op elk moment boetevrij alles aflossen. Het krediet blijft beschikbaar voor de momenten dat je het wel weer nodig hebt.

OPR Flex krediet

Een flexkrediet werkt eigenlijk hetzelfde als een rekening courant krediet waarbij je rood kunt staan, maar dan zonder een bank. Zo kun jij lenen wat jij nodig hebt op elk moment. De resterende ruimte blijft kosteloos beschikbaar.

Wil jij meer weten wat een flexkrediet voor jou kan betekenen, lees verder.

Ontdek OPR Flex